A szénkefe nélküli egyenáramú motorok egyre nagyobb teret hódítanak az elektromos járművekben. Az interneten KIT-ek formájában vásárolhatunk villanymotorokat, vezérlőket, melyekkel akár saját négy vagy kétkerekű járművet építhetünk, vagy alakíthatunk át elektromossá.
A teszter alkalmas elektromos kerékpár vagy hasonló szénkefe nélküli (BLDC) motorok tesztelése.
A tesztműszer a következő funkciókkal van ellátva:
- A motorban található Hall érzékelők tesztelése.
Az elektromos kerékpárok 60 és 120 fokos BLDC motorokkal vannak szerelve. Csatlakoztassuk rá a műszert a motorra, majd lassan kezdjük el forgatni a tengelyt vagy kereket. A műszer 3 leddel jelzi, hogy épp melyik Hall érzékelők vannak bekapcsolva. A 60 fokos kód 8, míg a 120 fokos csak 6 állapotból áll, ami folyamatosan ismétlődik.
- Gázkar teszt
Az elektromos kerékpár gázkarja egy lineáris Hall érzékelőt tartalmaz melynek kimenetén a feszültség 0-5V-ig változik. A teszter csatlakoztatása után egy Led fényereje fog erősödni és gyengülni a gázkar elfordítására.
-Motor tekercs vizsgálat
A motort külsőleg forgatva vagy pörgetve feszültség indukálódik benne. A motor tekercseire kötve a műszert 3 led jelzi tekercsenként az indukált feszültséget. Ezzel könnyen kiszűrhető a szakadt vezeték vagy tekercs.
Pár hibaeset:
Hiba: A motor szépen indul, de egy negyed kör után megáll.
Megoldás: A Hall érzékelő kódjait végigforgatva egy kóddal többet észleltünk. Mivel 120 fokos motor volt, ezért nem megengedett a 000-ás kód. A hiba forrása egy repedt mágnes volt a motorban.
Hiba: A motor rángat, majd leáll.
Megoldás: A kódot végigforgatva az egyik hall érzékelő kimenete nem változik, tönkrement.
Hiba: A kerékpár teljes gázon megy.
Megoldás: A műszert rákötöttük a gázkarra, és érdekes módon változott a jel a gázkar kimenetén. A hibát egy szakadt vezeték (Test, -5V) okozta a vezérlőelektronika kivezetésénél.
Hiba: Biztosíték, vezérlőelektronika felrobbanva. Kerékpáron semmiféle írás, jelzés nem volt, hogy 60 vagy 120 fokos motorral rendelkezik.
Megoldás: A hátsó tengely átfordult, a fázis vezetékek rákerültek a hall érzékelők kimeneteire. A motor újrakábelezése és az érzékelők cseréje után kiolvastuk a kódolást, melyből kiderült, hogy 120 fokos típussal van dolgunk. A beazonosítás után megrendeltük az új vezérlőelektronikát.
A műszert 2010-2019-ig gyártottuk egyéni megrendelésre.