BLDC Motor Teszter

Nyomtatóbarát változatCikk küldése e-mailbenPDF version

A szénkefe nélküli egyenáramú motorok egyre nagyobb teret hódítanak az elektromos járművekben. Az interneten KIT-ek formájában vásárolhatunk villanymotorokat, vezérlőket, melyekkel akár saját négy vagy kétkerekű járművet építhetünk, vagy alakíthatunk át elektromossá. 

A teszter alkalmas elektromos kerékpár vagy hasonló szénkefe nélküli  (BLDC) motorok tesztelése. 

A tesztműszer a következő funkciókkal van ellátva: 

- A motorban található Hall érzékelők tesztelése. 

Az elektromos kerékpárok 60 és 120 fokos BLDC motorokkal vannak szerelve. Csatlakoztassuk rá a műszert a motorra, majd lassan kezdjük el forgatni a tengelyt vagy kereket. A műszer 3 leddel jelzi, hogy épp melyik Hall érzékelők vannak bekapcsolva. A 60 fokos kód 8, míg a 120 fokos csak 6 állapotból áll, ami folyamatosan ismétlődik. 

- Gázkar teszt 

Az elektromos kerékpár gázkarja egy lineáris Hall érzékelőt tartalmaz melynek kimenetén a feszültség 0-5V-ig változik. A teszter csatlakoztatása után egy Led fényereje fog erősödni és gyengülni a gázkar elfordítására. 

-Motor tekercs vizsgálat

A motort külsőleg forgatva vagy pörgetve feszültség indukálódik benne. A motor tekercseire kötve a műszert 3 led jelzi tekercsenként az indukált feszültséget. Ezzel könnyen kiszűrhető a szakadt vezeték vagy tekercs. 

Pár hibaeset: 

Hiba:  A motor szépen indul, de egy negyed kör után megáll. 

Megoldás: A Hall érzékelő kódjait végigforgatva egy kóddal többet észleltünk. Mivel 120 fokos motor volt, ezért nem megengedett a 000-ás kód. A hiba forrása egy repedt mágnes volt a motorban. 

Hiba: A motor rángat, majd leáll.

Megoldás: A kódot végigforgatva az egyik hall érzékelő kimenete nem változik, tönkrement. 

Hiba: A kerékpár teljes gázon megy. 

Megoldás: A műszert rákötöttük a gázkarra, és érdekes módon változott a jel a gázkar kimenetén. A hibát egy szakadt vezeték (Test, -5V) okozta a vezérlőelektronika kivezetésénél. 

Hiba: Biztosíték, vezérlőelektronika felrobbanva. Kerékpáron semmiféle írás, jelzés nem volt, hogy 60 vagy 120 fokos motorral rendelkezik. 

Megoldás: A hátsó tengely átfordult, a fázis vezetékek rákerültek a hall érzékelők kimeneteire. A motor újrakábelezése és az érzékelők cseréje után kiolvastuk a kódolást, melyből kiderült, hogy 120 fokos típussal van dolgunk. A beazonosítás után megrendeltük az új vezérlőelektronikát. 

A műszert 2010-2019-ig gyártottuk egyéni megrendelésre.